De kracht van beeldzorg met de Compaan

Een vertrouwd gezicht op het beeldscherm. Dankzij de Compaan is er contact met cliënten op afstand. Lisa Rekers vertelt hoe dat werkt in de praktijk.

Beeldzorg Lisa
Compaan klein

“Goedemorgen mevrouw Jansen, hoe gaat het vandaag?” Het lijkt een eenvoudige vraag, maar betekent veel. Dankzij de Compaan kunnen zorgmedewerkers cliënten dagelijks spreken, rechtstreeks vanaf kantoor. “De Compaan is een speciaal ontwikkelde tablet voor ouderen”, legt Lisa Rekers uit. “Door de grote knoppen is hij makkelijk te bedienen.” Als wijk- en wondverpleegkundige en techambassadeur is Lisa een van de initiatiefnemers én enthousiaste gebruikers van dit hulpmiddel.

Beeldzorg in de praktijk

Op dit moment loopt er in meerdere plaatsen een pilot met de Compaan. Lisa: “We draaien om en om een ‘Compaandienst’. De routes plannen we net zoals bij fysieke zorgmomenten, maar nu klikken we van scherm naar scherm. Toch voelt het alsof je  echt even binnenstapt.” Tevens wordt beeldzorg slim gecombineerd met fysieke zorg. “We helpen een cliënt bijvoorbeeld ’s ochtends met het aantrekken van steunkousen, en controleren ’s avonds de medicatie via de Compaan. Vooral bij cliënten waarbij we tijdens het zorgmoment de handen - zoals we zeggen - op de rug kunnen houden, is de tablet ideaal. Het levert tijdswinst op: we hoeven minder vaak te reizen, waardoor er meer tijd overblijft voor andere cliënten.”

Nieuwe manier van contact

De reacties op de Compaan zijn divers. “De één is wat terughoudend, terwijl de ander met zichtbaar plezier vertelt wat hij of zij die dag heeft gedaan”, vertelt Lisa. “Soms levert het ook grappige momenten op. Zo vroeg een cliënt laatst: ‘In welk doosje zit jij dan?’”Toch valt vooral op hoezeer cliënten het gemak waarderen. Ze weten wanneer het gesprek plaatsvindt, zien een vertrouwd gezicht op het scherm en voelen zich vrij om hun verhaal te doen.  “Maar het blijft maatwerk”, benadrukt Lisa. “Waar de één opbloeit bij digitaal contact, verlangt de ander nog steeds naar een echte hand op de schouder. Dat begrijpen we. Voor wie het past, is de Compaan echter een waardevolle uitkomst.” 

Meer dan een telefoongesprek 

Beeldzorg is volgens Lisa iets heel anders dan een telefoontje. “Tijdens een gesprek herkende ik bijvoorbeeld een hypo doordat een cliënt begon te zweten. Ik kon direct advies geven en bijsturen. En als het nodig is, komt er iemand langs voor extra controle.”

Lees hier hoe Maartje digitale zorg en hulpmiddelen inzet

Lees ook deze verhalen