a - a a +

Zwangerschapsklachten

Tijdens de zwangerschap kun je last hebben van allerlei zwangerschapskwaaltjes. Aangezien geen enkele vrouw hetzelfde is zal de ene vrouw meer klachten hebben dan de andere. Om je goed voor te lichten over de meest voorkomende zaken hebben we voor je een handig overzicht gemaakt. Voor alle klachten geldt: indien je het niet vertrouwt of je maakt je ongerust, raadpleeg dan altijd je verloskundige/gynaecoloog.

Misselijkheid

De eerste 3 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van de bekende "ochtendmisselijkheid". Bij de meeste vrouwen verdwijnen deze klachten rond de 12e week van de zwangerschap. Helaas zijn er ook vrouwen die de hele zwangerschap misselijkheidsklachten hebben. Aan het eind van de zwangerschap drukt de baby tegen je maag en darmen. Dit kan opnieuw klachten van misselijkheid geven.

Wat te doen:

  • Probeer iets te eten voordat je opstaat. Zorg dat je 's avonds voordat je gaat slapen alvast wat eten op je nachtkastje zet. Je partner kan je natuurlijk ook ontbijt op bed brengen. Kies voor licht verteerbaar (kopje thee met beschuitje, crackers). Sta rustig op.
  • Eet regelmatig kleine maaltijden over de dag verspreid, dit is beter dan veel in een keer. Leef en werk niet te lang op een lege maag.
  • Pas op met vetrijke en gekruid eten, koolzuurhoudende dranken.
  • Zorg dat je voldoende drinkt. Vooral wanneer je moet braken is het belangrijk
  • Dat je voldoende vocht binnen krijgt om uitdrogen te voorkomen.
  • Mocht de misselijkheid zo extreem zijn dat je nauwelijks wat binnenhoudt neem dan contact op met je verloskundige/huisarts.

Vermoeidheid

Met name de eerste 3 maanden wordt je overvallen door een enorme vermoeidheid. Dit komt door alle veranderingen die zich in je lichaam voordoen. Het enige advies is: zorg goed voor jezelf (eet gevarieerd en gezond), neem tijd voor jezelf, geef toe aan je vermoeidheid en neem voldoende rust. Na 3 maanden is vaak de ergste vermoeidheid over en lijkt het wel alsof je herboren bent.

Harde buiken

Wanneer je moe bent of hard aan het werk, dan wordt soms je hele buik keihard ("harde buik"). Dit is nog geen wee, maar een reactie van de baarmoeder. Het is vaak wel een teken dat je het wat rustiger aan moet doen.

Wat te doen:

  • Warmte ontspant, neem een warme douche of warme kruik
  • Zorg voor voldoende rust.
  • Wanneer de harde buiken geregeld terugkomen en pijnlijk zijn neem dan contact op met je verloskundige.

Maagzuur/maagklachten

 Overvloedige maagzuurafscheiding geeft aanleiding tot zuurbranden, een zwaar en branderig gevoel in de maag, achter het borstbeen en last van oprispingen. Aan het eind van de zwangerschap drukt de groeiende baarmoeder de maag omhoog. Dit kan dan opnieuw een aanleiding zijn tot maagklachten.

Wat te doen:

  • Vermijd sterk gekruide, vette en scherpe voedingsmiddelen.
  • Pas op met koffie en koolzuurhoudende dranken.
  • Eet goed rechtop, zodat de maag de ruimte heeft
  • Eet rustig en kleinere maaltijden verspreid over de dag
  • Warme melk en vanillevla kunnen een uitkomst bieden
  • Gebruik niet zomaar medicatie of homeopathische middelen. Overleg met je verloskundige wanneer de klachten te erg worden.

Vaginale afscheiding

 In de zwangerschap is een toename van vaginale afscheiding normaal. Onder invloed van de hormonen verandert de zuurgraad, waardoor meer afscheiding ontstaat.

Wat te doen:

  • Zorg voor een goede hygiëne, was je vagina niet met zeep!
  • Draag katoenen ondergoed.
  • Wanneer de afscheiding sterk ruikt of je hebt last van jeuk/branderig gevoel overleg dan met je verloskundige/huisarts. Je kunt een vaginale infectie hebben.

Pijn in de rug/Bekkenklachten

Onder invloed van hormonen worden alle weefsels en banden van het lichaam wat weker en zachter. De lichaamshouding verandert door de groeiende buik. De pijnklachten kunnen zich onder in de rug bevinden, in het schaambot of rondom de stuit. Er kan sprake zijn van uitstraling naar de liezen, billen en bovenbenen.

Wat te doen:

  • Let op een goede lichaamshouding en lichaamsbeweging. Probeer een goede balans te vinden tussen rust en bewegen.
  • Draag goede steungevende schoenen met lage hakken
  • Slaap op je zij, leg daarbij een kussen tussen je knieën en enkels. Om uit bed te komen: rol op je zij, laat je benen uit bed bungelen en druk je vervolgens rechtop met je arm tot zit. Wanneer je klachten te erg worden overleg dan met je verloskundige. Zij kan eventueel met je overleggen een bekkenband te gaan dragen.

Bandenpijn

Doordat je baarmoeder groeit komt er rek in de banden die je baarmoeder met je bekken verbind. Dit geeft een vervelende pijn net iets boven je liezen. Het kan geen kwaad en je kunt er ook niet echt iets tegen doen. De pijn verdwijnt vanzelf. Probeer je te ontspannen wanneer je bandenpijn voelt.

Striae/pigmentvlekken

Door hormonen en uitrekken van de huid ontstaan de bekende rood-blauwe strepen(striae) op de buik, benen en borsten. Ook kunnen er door hormoonveranderingen bruine vlekken in je gezicht ontstaan met name wanneer je in de zon gaat zitten.

Wat te doen:

  • Voorkom pigmentvlekken door niet te gaan "zonnen"
  • Voorkom striae door invetten en/of masseren van de buik, benen en borsten

Zwangerschapslusten

Tijdens de zwangerschap kun je een uitgesproken voorkeur hebben voor het nuttigen van bepaalde voedingsmiddelen. Wanneer je wakker te maken bent voor een bepaald soort voedingsmiddel en wanneer je het maandenlang bijna dagelijks denk nodig te hebben spreek je van een" zwangerschapslust". Wie kent niet het veelvuldig eten van zoute haring en zure bommen. Wanneer het geen kwaad kan voor de gezondheid luidt het advies: gewoon toegeven en lekker eten.

Bloedend tandvlees

Door de zwangerschap wordt je tandglazuur eerder aangetast en heb je een verhoogde kans op tandvleesontstekingen.

Wat te doen:

  • Zorg extra goed voor een goede mondhygiëne

Vaak plassen

Het veelvuldig plassen is vaak een eerste verschijnsel van zwangerschap. De vorm en groei van de baarmoeder in de eerste maand van de zwangerschap zorgt voor druk op de blaas. Daardoor moet je vaker plassen. Doordat de buik gaat groeien en de baby aan het eind van de zwangerschap met zijn hoofdje op de blaas gaat drukken neemt het veelvuldig plassen nog meer toe.

Wat te doen:

  • Mocht het veelvuldig plassen samengaan met pijn en een branderig gevoel bij het plassen, steeds kleine beetjes plassen en soms iets verhoging neem dan contact op met je verloskundige. Er kan sprake zijn van een blaasontsteking.

Obstipatie

 Door het hormoon progesteron wordt de darmperistaltiek trager. Het gevolg is obstipatie.

Wat te doen:

  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging
  • Eet vezelrijk (volkoren producten, veel groente en fruit, pruimen etc.)
  • Goed drinken ('s morgens eventueel glas lauw water op nuchtere maag)
  • Gebruik nooit zomaar medicatie. Overleg altijd met je verloskundige.

Duizeligheid

Duizeligheid in de zwangerschap kan ontstaan door een laag hb, lage bloeddruk of een laag bloedsuiker. Ook door druk van de groeiende baarmoeder op bepaalde vaten kan duizeligheid ontstaan. In de eerste maanden geeft een plotselinge overgang van liggen naar staan ook duizeligheidklachten.

Wat te doen:

  • Niet plotseling van lichaamshouding veranderen
  • Niet langdurig stilstaan
  • Ga niet langdurig op je rug liggen
  • Eet regelmatig kleine maaltijden verdeelt over de dag.
  • Het HB-gehalte wordt door de verloskundige in de gaten gehouden. Wanneer er sprake is van een laag HB maakt de verloskundige hier afspraken met je over.

Spataderen

 Het groter worden van de baarmoeder geeft extra druk op de aderen, o.a. van de benen. Het gevolg kan zijn het ontstaan van spataderen. Zijn de spataderen erg hinderlijk overleg dan met je verloskundige.

Wat te doen:

  • Verander vaak van houding
  • Ga niet met je benen over elkaar zitten
  • Leg de benen tijdens het rusten wat hoger
  • Doe werkzaamheden zoveel mogelijk zittend
  • In overleg met verloskundige eventueel steunkousen dragen

Spierkrampen

In de zwangerschap heb je een verhoogde kans op spierkramp in de kuiten, met name 's nachts.

Wat te doen:

  • Bij kramp de kuitspieren rekken, de tenen naar de neus toebrengen. Hierbij het been gestrekt houden zodat de kuitspieren goed aangespannen worden.
  • Zorg voor voldoende rust
  • Zorg dat de spieren niet te koud worden

Psychische veranderingen

Tijdens de zwangerschap ben je meer emotioneel dan anders. Om de kleinste dingen kun je in tranen uitbarsten. Je kunt je onzeker voelen over de zwangerschap en de toekomst. Allemaal heel normaal. Mocht je je hierover zorgen maken, bespreek dit dan met je partner en/of eventueel verloskundige.